“Una Vida, Dos Paises” Premier

Premier of the Documentary “Una Vida, Dos Países”

New York, NY—On Thursday, March 24th, 2016 the new documentary “Una Vidas, Dos Paises” will premier in New York City. The documentary, created by Professor Tatyana Kleyn, Director of the Bilingual Education Department at CUNY and funded by the USMF, shows, through personal stories and statistics, the challenges and opportunities faced by children and youths who were born or grew up in the United States but have returned to Mexico with their families. The premier will take place at the Aaron Davis Hall at the City College of New York at 6:00 pm and will be followed by a discussion panel featuring Professor Kleyn.

The documentary focuses not only on the many difficulties faces by these youths and children, but also on the great potential they represent for both countries; “they can offer their bilingualism, their multiculturalism, their perspective of the world, they have an understanding of migration policies that few adults have,” said Professor Kleyn.

“The U.S.-Mexico Foundation is proud to have funded “Una Vida, Dos Paises,” because it is a project that highlights an important binational phenomenon that is rarely discussed. In particular we are very pleased to have supported not only the production of this documentary but also an associated curriculum and guide for teachers because we believe it will become a useful tool for teachers in Mexico to help many of the children returning to Mexico and facing very particular problems,” said Rebeca Vargas, President and CEO of the USMF.

“Una Vida, Dos Paises” highlights the important, but rarely discussed, phenomenon of more than one million people who have returned to Mexico from the United States in recent years. The documentary explores the experiences of the children and youths who find themselves forced to adapt and integrate into a country many of them never lived in. The documentary is accompanied by a curriculum designed to provide teachers in Mexico with tools to support their students facing this difficult situation.

Premier del Documental “Una Vida, Dos Países”

Nueva York, NY—El jueves 24 de marzo del 2016 se debutará en la ciudad de Nueva York el nuevo documental “Una Vida, Dos Países.” El documental, realizado por la Profesora Tatyana Kleyn, directora del departamento de Educación Bilingüe en el City University of New York (CUNY) con fondos de la U.S.-Mexico Foundation (USMF) muestra, a través de historias personales y estadísticas, los retos y oportunidades que enfrentan niños y jóvenes que nacieron o crecieron en Estados Unidos pero que han regresado a México con sus familias. La premier del documental se llevará a cabo en el  Aaron Davis Hall del City College of New York a las 6:00 pm y será seguida por un panel de discusión que incluirá a la Profesora Kleyn y será moderado por Lisa Coico, Presidenta del City College of New York.

El documental no sólo se enfoca en las muchas dificultades que enfrentan estos jóvenes y niños, sino también en el gran potencial que representan para ambos países; “ellos pueden ofrecer su perfil bilingüe, multicultural y una perspectiva diferente sobre el mundo, tienen un entendimiento de las políticas migratorias que va más allá que el de muchos adultos,” dijo la Profesora Kleyn.
“En la U.S.-Mexico Foundation estamos orgullosos de haber fondeado “Una Vida, Dos Países,” porque es un proyecto que resalta un fenómeno de importancia binacional que es poco discutido. Particularmente nos da gusto no solo haber apoyado la producción del documental sino el curriculum y guía para maestros que lo acompaña porque confiamos en que se vuelva una herramienta útil para los maestros en Mexico en beneficio de los muchos niños retornados a Mexico que enfrentan retos muy particulares” anotó Rebeca Vargas, Presidenta y CEO de la USMF

“Una Vida, Dos Países” resalta el fenómeno importante, pero raramente discutido, de más de un millón de personas que han regresado a México desde los Estados Unidos en los últimos años. El documental explora las experiencias de niños y jóvenes que se ven obligados a adaptarse e integrarse a un país que muchos de ellos nunca conocieron. El documental se acompaña de un curriculum para proveer a maestros en México con herramientas para apoyar a sus alumnos que enfrentan esta situación.